Joakim_flemström-headerbild

Så blev Joakim “The GOAT” – och hans tre bästa säljtips

Releasy är en arbetsplats med den perfekta mixen av gemenskap och utbildning. De tävlingsinriktade ungdomarna frodas i det snabba tempot på arbetsplatsen och uppmärksammas för sitt hårda arbete. Joakim Flemström är en av dem. Här berättar han om hur han gick från kundstjänstmedarbetare till att bli Teamleader på bara ett år och delar sina bästa tips.

För ungefär ett år sedan började Joakim Flemström på Releasy som kundtjänstmedarbetare. Innan dess hade han knappt arbetat med sälj alls men hans tävlingsintresse skapade snabbt motivation.

– Tidigare har jag tränat på elitnivå inom hinderbana och är väldigt tävlingsinriktad. Jag kom till Releasy som en total nybörjade där det enda säljet jag gjort innan var att sälja på någon ett par jeans när jag arbetade i klädbutik. Det blev en stor omställning men när jag insåg att vi mäts utifrån siffror i form av exempelvis hur långa samtal och hur många nöjda kunder vi har tänkte jag “kan man bli bäst på allting?”. För skojs skull var det den inställningen jag hade.

Blev snabbt “The GOAT”
Det visade sig att den inställningen var helt rätt. Det tog inte lång tid innan hans arbete uppmärksammades på kontoret och i våras fick han dessutom utmärkelsen GOAT (Greatest of All Time), en utmärkelse man kan få av att vara i topp tio av kundtjänstmedarbetarna.

– Det den absolut största utmärkelsen du kan få som kundtjänstmedarbetare. Det känns bra att få på papper att man är bäst då det är något som jag alltid strävar efter.

Joakim har i och med sina ansträngningar blivit Teamleader bara ungefär ett år efter han började på Releasy. Idag utbildar han nya medarbetare till att bli framgångsrika säljare. Som de andra ungdomarna i teamet brinner han för den sociala kontakten och säger att det är den som tagit honom till där han är idag.

“En extremt bra atmosfär”
Vikten av ett sammanhållet och stöttande team genomsyrar det dagliga arbetet. Varje medarbetare ska få beröm om de gör någonting bra, samtidigt som de ska få hjälp vid motgångar. Man ska satsa på att fånga upp varandra i svåra perioder och låta medarbetarna få glänsa under bra perioder tycker Joakim.

– Vi har en extremt bra atmosfär av kollegor och vi är verkligen ett gäng kompisar. Man får och ger energi till varandra. När jag går till jobbet känns det som när man var liten och äntligen fick gå till fritids och träffa kompisarna efter skolan var slut.

Joakims tre bästa säljtips
1 – Anta aldrig något om kunden.
Förutfattade meningar kan hindra dig från att ställa rätt frågor till kunden. Anta aldrig vad kunden kommer tycka är dyrt eller vad den har för behov.

2 – Du kan inte komma sent till ett 100-meterslopp.
Håll kundens intresse! Det gäller att hålla kundens intresse från att du svarar telefonen tills du lägger på. Vänta inte tills mitten av samtalet.

– Det är en parallell till tävlandet. Du kan inte komma sent om du ska springa 100-meter för då är loppet kanske redan färdigt.

3 – Mormorstipset.
Tänk att du ska sälja till din mormor för du vill inte missa att meddela henne om villkor eller något annat, du vill bana ut för henne exakt vad som komma skall.

–  Ha all fakta på bordet som att det vore din egen mormor du säljer till. Då kommer du jobba efter kundens behov och vara förberedd och lyckas inom försäljning. Det gör kunden nöjdare och om du återkopplar till kundens behov kommer det gå lättare att få accept till säljet. 

Läs mer om Releasy i Linköping >>